Nechte kouzlo zmizet

Překlad článku od autora Robert C. Martin, Make the Magic go away. Každý framework, který jste viděli, je ve skuteč­nosti jen ozvěnou výroku: Můj jazyk stojí za starou belu!

Programátorem po čtyřicítce

Ahoj všichni, je mi 42 let, jsem programátor samouk a tohle je můj příběh.Začal jsem kariéru jako softwarový vývojář v pondělí 6. října 1997 přesně v deset hodin dopoledne, někde ve městě Olivos, na sever od Buenos Aires, v Argentině. Ten moment byla Unixová epocha 876142800. Nedávno jsem oslavil své 24. narozeniny.Svět v roce 1997 byl tenkrát...

Kafemlejnek.TV 8 - Bezpečný router Turris Omnia

Vyzpovídali jsme Martina Strbačku z CZ.NIC ohledně jejich chytrého routeru Turris Omnia, se kterým zabodovali v crowd-fundingové kampani na Indiegogo. V současnosti na jeho vývoj vybrali již více jak 1 mil. dolarů, což je úspěch v českých luzích a hájích nevídaný.Martina jsme se zeptali na detaily týkající se organizace kampaně, týmu, který za...

Zlatá horečka v IT

IT je zlatý důl. Není tedy divu, že už před nějakým časem vypukla zlatá horečka ve formě startupů. Následuje pojednání, které by mi mělo připomínat, že nechci zakládat firmu a proč.

Úvod do profese

[překlad článku od Roberta C. Martina] Ve svém předchozím příspěvku, programátorská přísaha, jsem představil koncept etické přísahy pro programátory. V tomto článku bych chtěl poskytnout odůvodnění této přísahy. Proč si myslím, že je myšlenka přísahy důležitá?

Programátorská přísaha

Překlad Roberta C. Martina.Slibuji, na obranu a zachování profesní cti počítačových programátorů, že učiním vše co je v mých silách a úsudku...

Softwarová sebevražda

Často jsem lidem říkal příběh o tom, jak moc špatně to může dopadnout, když vývojáři aktivně vytvářejí technický dluh a business lidé tlačí na přidávání dalších a dalších nesmyslných funkcí. Svou oblíbenou hlášku „… a jednoho dne přijde okamžik, kdy pro samý technický dluh nebudete schopni provést ani trivialní změnu aplikace a veškerou energii...

Trocha architektury

S laskavým svolením Roberta C. Martina, mimo jiné autora knihy Clean Code, přináším překlad jeho rozhovoru mistra s učněm o softwarové architektuře.

Technický lídr

Tentokrát bych se chtěl zamyslet nad tím, co pro mě znamená pojem technical leader a jak bych mohl naložit s následujícími deseti lety. Je snadné psát na blogu jak by měla vypadat ideální softwarová firma, člověk by však pro to měl být schopný něco udělat.

Kafemlejnek.TV 1 - o vývoji ERPů v ABRA s Martinem Schaynou

Kafemlejnek TV
Martin Schayna nám povyprávěl něco o tom, jak se v ABRA Software a.s.​ vyrábějí ERP systémy. Martin byl u vývoje všech verzí ABRA ERP - od FoxBase, přes Delphi, Javu a aktuálně pracuje na nové verzi v JavaScriptovém Reactu a povídání s ním bylo tuze zajímavé.

Magické slovo REST

V posledních letech jsem se několikrát setkal s tím, že lidé použili toto magické slovo téměř všude, kde se jim to zrovna hodilo. Jenže kolik z nich vlastně ví, co samotný REST znamená a v čem jsou jeho výhody a nevýhody oproti SOAPu?

Nebezpečí Java škol

Jsou pointery a rekurze latinou softwarového inženýrství? Překlad článku The Perils of JavaSchools, který napsal Joel Spolsky (mimo jiné spoluautor stackoverflow.com).

TDD jako podvojné účetnictví

Narazil jsem na pět let starý blog post Uncle Bob: TDD As Double-Entry Bookkeeping, kde je přepis části videozáznamu diskuze ohledně TDD. Konkrétně citát Robert C. Martina, autora knihy Clean Code. Byl tak laskav, že neměl námitek proti překladu.

Jak by dopadl Messi, Levák Bob a Němci v softwarovém vývoji


Jak býti seniorním inženýrem 2/2 - Deset přikázání neegoistického programování

Kolem akademických titulů a názvů pracovních pozic se toho zbytečně moc nadělá. Kdekdo se nazývá senior vývojářem, ale co to skutečně znamená býti seniorním inženýrem. Překlad populárního článku. Obsahuje výčet povinných vlastností zralého inženýra a mnohem víc. Před týdnem jste si mohli přečíst první část, nyní vám nabídnene závěr celého článku.

Štěstí nebo osobní zásluhy

I přes zdravou míru pokory si o sobě myslím, že jsem dobrý programátor. Jsme masírováni příběhy úspěšných lidí (americký sen), kteří si svůj úspěch nepochybně vydřeli, ale jejich štěstí je jaksi upozaďováno. Malcolm Gladwell to v knize Mimo řadu, (v anglickém originálu Outliers) píše: „Tváříme se, že úspěch je jen a pouze otázkou osobních zásluh…...

Jak býti seniorním inženýrem 1/2

Kolem akademických titulů a názvů pracovních pozic se toho zbytečně moc nadělá. Kdekdo se nazývá senior vývojářem, ale co to skutečně znamená býti seniorním inženýrem. Překlad populárního článku. Obsahuje výčet povinných vlastností zralého inženýra a mnohem víc. Pro velkou délku jsme rozdělili do dvou článků.

Představujeme Twinstone.org - náš příspěvek do světa open source

Po dlouhých letech, kdy jsme jako vývojáři v Etneteře využívali produkty a nástroje vytvořené jako open source, jsme se rozhodli komunitě něčím přispět i my. Proto spouštíme vlastní platformuTwinstone.org, která bude vývojářskému světu dávat k dispozici produkty, jenž dosud pomáhaly pouze nám samým.

Stavebnictví versus softwarové inženýrství

Máme tendenci neustále něco srovnávat. I softwarové inženýrství srovnáváme. S vojenstvím, strojírenstvím nebo se stavebním inženýrstvím. Martin Fowler v článku New Metodology, který byste si měli rozhodně přečíst (i když je dlouhý), popisuje motivace a vznik agilních metodik a vyvozuje závěr, že pro softwarové inženýrství je takové srovnání...

Hackeři a malíři

Překlad eseje Hackers and Painters od Paula Grahama.Tento esej vznikl z hostující přednášky na Harvardu, která zahrnovala dřívější proslov na Northeastern University Boston.Když jsem dokončil inženýrské studium informatiky, šel jsem na uměleckou školu studovat malířství. Mnoho lidí, zdá se, překvapilo, že někdo, kdo se zajímá o počítače, by se také...

Proč lidé-ajťáci (ne)nastoupí do firmy? (2. díl)

V druhém díle seriálu proč lidé (ne)nastoupí do firmy se podíváme na příběh slečny (jméno na žádost autorky neuvádíme), jež v Etneteře také nakonec neskončila a proč tomu tak bylo. Berte ho také jako pozvánku a připomínku zítřejšího Příběhování v HUBu.

Věci, které byste nikdy neměli dělat - část první

Mnohdy mi chybí pokora a mám chuť zahodit kód. Samozřejmě cizí kód a to nejlépe celý. Jako terapie slouží již starší článek Things You Should Never Do, Part I, který napsal Joel Spolsky (autor stackoverflow.com). S jeho laskavým svolením jsem text přeložil do češtiny. Netscape 6.0 jde konečně do své první veřejné beta verze. Nikdy nebyla verze...

Proč lidé-ajťáci (ne)nastoupí do firmy?

Nábor a práci s lidmi v Etneteře považujeme za klíčové téma - o tom jak u nás probíhá nábor jste si mohli přečíst v dřívějším článku. To je ale pouze jedna část celé problematiky, navíc viděná pouze jedním pohledem - tím naším.A proto jsme se rozhodli pro seriál, který tato omezení zbourá. Budeme postupně přinášet výpovědi lidí, kteří se s naším...

Obchodník sestoupil z nebes aneb po telefonu lidem nenafackuješ!

Jak jsme dávali dohromady programátory a obchodníky shrnuje Pepa ve svém úvodním článku.I když mě laická veřejnost a příbuzenstvo považuje za ajťáka, o IT toho zase tolik nevím a upřímně, veškeré mé pokusy o prohloubení mých znalostí většinou ztroskotaly díky nedostatku času a talentu. Jsem obchoďák! Tedy ten, kdo by se měl starat, aby mí kolegové...

DevFest Pardubice 2013

Tento víkend se v Pardubicích konal historicky první Google DevFest a bylo by hříchem nevydat se na tak zajímavou akci zvlášť, když probíhá jen pár stovek metrů od mého domu. Na programu byli přitom samí zajímaví řečníci - Michal Špaček, Daniel Steigerwald, Pavel Lahoda, googleři Danut Echanoiu a Margarita Manterola a další.Pokud vás zajímá, jak...

Krok za krokem ke zveřejnění OpenSource

Rád bych pomohl těm, kteří by chtěli svůj opensource zveřejnit ze svého PC až do maven repozitářů. Článek vychází z poslední zkušenosti a ukazuje kompletní postup.

Pověstný člověkoměsíc

Jeff Atwood, autor stackoverflow.com, v jednom svém příspěvku na blogu napsal, že vše co nyní umíte, bude za pět let zastaralé. Na příběhu Alenky v říši divů ilustruje, že když se učíte nové technologie, tak sice běžíte jak jen nejrychleji dovedete, ovšem pouze proto abyste zůstali na místě. Pokud se někam chcete posunout, musíte číst i něco, co...

Partyzánskou stezkou

Partyzan
Termín „partyzánština" znáte určitě taky. Je to přístup, kdy u věcí, které považujete za správné nebo prospěšné do budoucna, nečekáte na nějaké schválení „shora" nebo na to až získáte konsenzus okolí, ale prostě sednete a zkusíte je zrealizovat. Nevím jaké zkušenosti s tím máte vy, ale mě se takto podařilo docílit poměrně podstatných změn ve...

Doporučená četba

Na twitteru vám pravidelně přinášíme doporučení nejen na technické články. Pro ty, kteří nás nesledují, ale i pro ty, kterým například nějaký odkaz utekl, přinášíme seznam toho nejzajímavějšího. Doporučená četba, která by neměla zapadnout ve štěbetání twitteru. Nakonec pro odlehčení jeden Dilbert strip.

UX – také terorizujete své uživatele přesnými formáty vstupních polí?

DatePicker
Od začátku letošního roku pracujeme na drobných vylepšeních, které mají za cíl zlepšení uživatelské zkušenosti s našimi webovými aplikacemi. Kromě řady dalších věcí se naši UX odborníci zaměřili i na formuláře, které jsou standardní součástí většiny webů. O správném designu webových formulářů už toho bylo napsáno mnoho (viz. reference na konci...

jOpenSpace 2011 – audio z bleskových přednášek

jOpenSpace
 Čtvrtý ročník ne-konference jOpenSpace se konal letos v červnu ve Vítkovicích v Krkonoších a k mé veliké lítosti tentokrát bez mé účasti. Zážitky mám tedy jen zprostředkované a musím říct, že sestava účastníků opět nezklamala - letos o to víc, protože se dostalo na novou krev a mezi geeky se objevila řada nových tváří. Vzhledem Michalově pracovní...

Pár slov o anemickém doménovém modelu a Domain Driven Designu

Když jsem v diplomce rozebíral MVC a zmiňoval se o neřestech, kterým se vývojáři oddávají při tvorbě Modelu, došlo i na anemický doménový model, neřest to ohavnou a bohužel dnes velmi běžnou. No jen se přiznejte, kdo z vás nemá aplikaci, ve které je doménový model jen sadou anorektických DTOček doprovázených obézními servisami, manažery a...

WebExpo 2010 – pátek

 Na WebExpo jsem letos vyrazil poprvé a docela jsem se těšil. Nabízelo poměrně atraktivní mix ze světa webových vývojářů – obchodem počínaje, přes kreativu a použitelnost až k programování. Ne všechno co vypadá dobře na papíře (webu) je ale takové i ve skutečnosti. Pocit, který si z WebExpa dnes odnáším by se dal popsat jedině slovem “nevyrovnané...

Traktát o vzdělání programátorově

Look & Feel
Po sadě technických článků bych rád napsal zase jeden trošku filozofického charakteru. Rád bych se v něm zamyslel nad způsoby, které používám pro své vlastní vzdělávání a faktory, které osobně vnímám jako pozitivní. Snad každému je jasné, že ten kdo na sobě dál nepracuje může v našem oboru těžko dlouhodobě něco dokázat (a být lépe placen )...

Nedělní rozjímání nad softwarovým vývojem

Nemálo lidí přemýšlí o různých technikách zefektivnění softwarového vývoje. Zažil jsem metodologii, která byla klasický vodopád obohacený o milestony po šesti týdnech. Tedy na začátku se udělal sběr požadavků, jejich analýza, pak design, implementace a verifikace/testování na závěr. Každou z těchto činnosti dělal v podstatě jiný tým lidí. Sběr...

GUI Design: Použitelnost

Nejsilnější zbraní programátora je logické, přesné, racionální myšlení. A právě tato "zbraň" je při vytváření uživatelských rozhraní zcela neúčinná, pokud si vývojář neosvojí alespoň základní principy použitelnosti. Nenuťte svoje uživatele přemýšlet o ovládání vaší aplikace, nechte je raději dělat jejich práci...

Začíná relačním databázím zvonit hrana?

V poslední době se čím dál víc začínají prosazovat ne-relační databázové systémy. S příchodem webu 2.0 a nejrůznějších těžkomyslitelných „sociálních“ sítí se totiž ukazuje, že jakmile se startup povede, musí se databáze předělat. Nezačne to zkrátka stíhat.

GUI Design: Funkcionalita

Pro většinu vývojářů představuje tvorba uživatelského rozhraní velký problém. Seriál článků GUI Design si klade za cíl uvést čtenáře do problematiky a objasnit mu nejdůležitější principy návrhu uživatelských rozhraní. Druhý díl seriálu se zabývá funkcionalitou, hlavně využitím "případů použití" (use cases) pro sestavení prototypu uživatelského...

Pohádka o dvou programátorech

Překlad z anglického mailing listu. Autor Neil W. Rickert. Original lze najít zde

Odlišujete v aplikaci vývojové, testovací a produkční prostředí?

Tento článek píšu se záměrem zjistit, zda jsme k těmto závěrům dospěli sami, nebo je to evoluční záležitost, ke které časem dospěje každý tvůrce produktů sloužících k dalšímu vývoji. Ve Forrestu k realizaci webů a webových aplikací používáme interní CMS systém, který je nadstavbou nad vybranými Javovskými knihovnami a frameworky. Namátkou...

Vášniví uživatelé

Nedávno jsem poslouchal záznam z přednášky, kterou měla Kathy Sierra na konferenci OOPSLA v roce 2007. Kathy Sierru pravděpodobně budete znát podle její práce - je spoluautorkou řady knih o Javě ze série Head First. Myslím, že mezi Javisty nechodí mnoho těch, kteří by o Head First nikdy neslyšeli a mnoho z nás se podle nich připravovalo na...

Co tvoří produktivní prostředí?

Nedávno jsem se zamýšlel, co v mém případě činilo rozdíl mezi tím, kdy mě bavilo co jsem dělal a tím, kdy jsem pouze docházel do “práce”. Co dělá člověka kreativním a co naopak pasivním. Uvědomil jsem si, že je v mém nejlepším zájmu přičinit se o to, aby v práci vzniklo kreativní prostředí, protože jenom tak budu mít pocit, že práce, kterou dělám...

Povídání o čtyřech proměnných

Krtátké zamyšelní nad vývojem SW

Neposlouchejme módu, používejme rozum

Všimli jste si, jak se programování řídí módou? Je to skoro jako v oblékání. Svět se najednou zblázní a všichni se začnou oblékat stejně. Hitem letošního léta je AJAX a SOA. Kdo je nepoužívá, je úplně out.

 
strana 1/1celkem 44 položek