Jak se naučit základy Python

Mnohokrát jsem se setkal s tvrzením, že programátor by se měl každý rok naučit jiný jazyk. Osobně si myslím, že nemusí jít pouze o nový programovací jazyk, ale stejnou váhu a přínos má třeba složení certifikace a s tím spojené prohloubení znalostí a nebo ovládnutí technologie spojené s používaným jazykem, SQL, NoSQL DB atd. Každopádně loni volba...

Jython XVI

jython logo
Persistentní objekty a Java projekce V minulém díle jsme si ukázali, jakým způsobem se provádí připojení k databázi Caché. Dnes budeme pokračovat a budeme předpokládat, že již existují třídy, které mají v sobě zabudováno rozhraní pro persistenci jejich instancí. Takovéto třídy je možné vygenerovat v prostředí Caché pomocí postupu zvaného java...

Jython XV

jython logo
Proměnné, tabulky symbolů a rozsahy platnosti v Jythonu Pro připojení k databázovým systémům používá Jython rozhraní JDBC. To vyžaduje pouze vhodný ovladač pro danou databázi. My budeme používat databázi Caché, což je již téměř 30 let velice efektivní databázová technologie vycházející z vícerozměrného uspořádání dat, která nabízí vysoký...

Jython XIV

jython logo
Proměnné, tabulky symbolů a rozsahy platnosti v Jythonu  V dnešní dílu se budeme zabývat otázkou, jak dlouho je platná definice proměnné či funkce, a z kterých míst jsou tyto definice přístupné. Jinými slovy, nastal čas si vážně pohovořit o jmenných prostorech. Pro sledování rozsahu platnosti definic používá Jython takzvané jmenné prostory....

Jython XIII

jython logo
Moduly a balíčky v JythonuV dnešním díle si vysvětlíme, co to jsou moduly a balíčky. Jakým způsobem je možné efektivně organizovat vaše nástroje vytvořené v Jythonu do logických celků.ModulyModul je soubor, který obsahuje kód napsaný v Jythonu, a který má koncovku .py. Jméno souboru žádným způsobem nesouvisí s jeho obsahem jako je tomu v Javě, ale...

Jython XII

jython logo
Funkce a způsoby předávání parametrůJython, i když je objektově orientovaný, nepodporuje přetěžování funkcí. Toto je vynahrazeno širokou paletou možností, jak předávat parametry. Tyto, níže popsané vlastnosti, Java nepodporuje.Funkce s nepovinnými argumentyKromě standardního způsobu definování funkce, je možné funkci definovat s proměnným počtem...

Jython XI

jython logo
FunkcePři programování se často setkáte se situací, kdy se určité části programu dají znova využít na různých místech, a abyste je nemuseli neustále opakovat, vznikla koncepce podprogramu. Podprogram, který vrací při svém ukončení nějaké hodnoty, se nazývá funkce.Uživatelsky definované funkceNejjednodušší forma definice funkce má následující...

Jython X

jython logo
Cykly a vstupně-výstupní operaceV dnešním díle našeho seriálu se ještě v krátkosti podíváme na cykly v Jythonu, vstupně-výstupní operace a na spouštění Jythonovských modulů z příkazové řádky. Cyklus for Cyklus for je v Jythonu používán častěji než while a chová se zde zcela jinak než v Javě. Je používán pro iteraci přes sekvence....

Jython IX

jython logo
Logické výrazy, aneb co je pravda a co lež - pokračování V tomto díle dokončíme přehled jednoduchých příkazů a následně se zaměříme na příkazy strukturované.BreakPříkaz break ukončí vykonávání cyklu, v němž je použit, a předá řízení na řádek následující po tomto cyklu:>>> for i in range(0, 9):...     if i > 4:...         break...    ...

Jython VIII

jython logo
Logické výrazy, aneb co je pravda a co lež Než se podíváme na problematiku příkazů pro řízení běhu programu, prodiskutujme otázku logických výrazů v Jythonu. Jython neobsahuje vestavěný datový typ, analogický typu Boolean v Javě. Otázku Co je pravda a co je lež? vyřešili autoři Jythonu následovně. Bylo stanoveno, že jako nepravda (false) budou...

Jython VII

jython logo
Asociativní pole (pokračování)Podívejme se, jaké operátory lze aplikovat na asociativní pole. Na asociativní pole nelze aplikovat metody a operátory využívající vlastnost uspořádání seznamu, zvláštěpak operace využívající konceptu výřezů nebo spojování seznamů.Pokud potřebujeme zjistit, zda se v našem poli vyskytuje konkrétní klíč, použijeme metodu...

Jython VI

jython logo
Seznamy (pokračování) Protože v Jythonu jsou všechno objekty, asi vás nepřekvapí, že i seznam je objektem, a tudíž má své metody. Seznam nejdůležitějších metod je uveden níže. Následující metody manipulují s obsahem seznamu a jejich návratová hodnota je None, což je ekvivalent pojmenovaného "Nic", obdobně jako v Javě je...

Jython V

jython logo
Sekvenční datové typyDoposud jsme se zabývali pouze jednoduchými datovými typy, které neumožňovaly pracovat s celou skupinou hodnot. Často však potřebujeme pracovat právě s takovými skupinami navzájem souvisejících údajů. K tomu právě slouží sekvenční datové typy.Sekvenční datové typy jsou uspořádané, indexované, polím podobné kolekce, které se...

Jython IV

jython logo
Numerické funkce  (pokračovaní)Pro ilustraci vestavěných matematických funkcí lze uvést ty, které jsou používány nejčastěji:absabs(číslo)            Vrátí absolutní hodnotu argumentu.coercecoerce(číslo1, číslo2)            Vrátí tuple ... (výsledek1, výsledek2). Tuple je datový typ, o němž bude řeč později, v sekci pojednávající o sekvenčních...

Jython III

jython logo
KomentářeJako každý programovací jazyk, má i Jython možnost komentářů. Sama praxe doporučuje komentáře používat. Komentář by se měl vždy objevit v místě, kde jste použili nějaký neobvyklý programátorský obrat, a pak i v místě, kde jste něco zkoušeli. Neuděláte-li to, dá se očekávat, že v budoucnu čas, který strávíte přemýšlením nad těmito...

Jython II: Základy jazyka

jython logo
Dříve, než si ukážeme jak lze v Jythonu používat existující knihovny napsané v Javě, je nutné se seznámit se základy jazyka. V příštích několika lekcích se seznámíme se základními datovými typy a se syntaxí jazyka. Jak spustit program S Jythonem je možné pracovat dvěma způsoby. Je možné s ním komunikovat v interaktivním modu, nebo může...

Jython I: Seznamte se ....

jython logo
Hledání odpovědi na otázku "Co je to Jython?", nás zcela automaticky přivede k programovacímu jazyku Python, jehož autorem je C.Guido Van Rosum. Python je interpretovaný, interaktivní, objektově orientovaný programovací jazyk. Je často přirovnáván k nástrojům, jako jsou např. Perl, Tcl, Lisp, Java. Kombinuje v sobě vysokou...

 
strana 1/1celkem 17 položek