Čas:1.10.2011 20:42:46
Od:ruups
Předmět:diakritika
Neviem ci je slusne pouzit diakriticke znaky v nazvoch suborov :(
Čas:2.10.2011 7:26:59
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: diakritika
České znaky jsem použil, protože věřím, že v dnešní době by neměly dělat problémy.
Čas:2.10.2011 18:23:51
Od:premma
Předmět:Re: Re: diakritika
Problemy delaji, kniha je k nicemu, pokud se pouzivaji soubory s nazvy v diakritice, na ktere se navic uvnitr dokumentu odkazuje! to je smutne...
Čas:2.10.2011 19:13:46
Od:titan
Předmět:Re: diakritika
Kniha nie je k ničomu, len je príjemnejšie použiť priamo file-roller než rozbaľovať súbor na fat-ku cez wine pomocou narýchlo stahnutéto 7-zipu... V tomto sa prikláňam k názoru ruupsa a premmu.
Čas:2.10.2011 19:32:46
Od:ruups
Předmět:Re: Re: diakritika
bohuzial robia problemy aj v dnesnej dobe ... a ci je kniha k niecomu alebo nicomu si zatial netrufam povedat, preluskam a zdoverim sa :)
Čas:2.10.2011 19:56:58
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Re: Re: diakritika
Diakritiku z názvů souborů jsem odstranil. Pokud si to stáhnete znovu, neměla by tam být.
Čas:4.10.2011 20:19:35
Od:BandiOl
Předmět:Kritika - diakritika?
Je to celkem dobrý počin. Napsat knihu, dát ji zdarma k dispozici. Na téma programování, algoritmy, progr. jazyky, neexistuje dokonalý postup. Kdo z kritiků si troufá napsat knihu o programování, nebo pouze o algoritmech? Navíc, když si někdo z kritiků neumí odstranit diakritiku ze souborů, tak by měl přiznat, že patří k PC začátečníkům.
Čas:7.10.2011 8:00:07
Od:premma
Předmět:Re: Kritika - diakritika?
Neda mi to nezareagovat :-) Podle Vas si odbornik dokaze diakritiku odstranit sam (s tm souhlasim), ale pridam, ze pouze zacatecnik, ktery je neznaly faktu, ze diakritika je v ruznych systemech zapsana ruznym kodovanim a ze to muze delat celkem neporadek, tak takovy zacatecnik pouzije v _nazvech_ souboru hacky a carky. Vzdy jsem si myslel, ze to je domena sekretarek :-) A jeste k te knize - ono psat knihy muze kazdy, ale vetsina lidi na to nema. Myslim si, ze soudni lide to priznaji a radeji tu knihu ani nezkousi napsat. Jini si to nepriznaji a pak vznikaji takoveto .... ucebnice, pokud tomu tak chcete rikat.
Čas:7.10.2011 9:37:04
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Re: Kritika - diakritika?
Kódování jmen souborů závisí na použitém souborovém systému spíše než na použitém operačním systému. A nejběžnější souborové systémy dnes pracují s UTF-8, takže češtinu zvládnou. K "rozhození" češtiny patrně došlo při rozbalování zipu. Ačkoliv je ve specifikaci zip formátu podpora názvů souborů v UTF-8 již více než 4 roky, stále ještě ji některé implementace nepodporují. Jinak v URL lze diakritiku používat také. Prostě svět se mění. Tak snad jste větší odborník na posuzování kvality učebnic než na operační systémy :).
Čas:8.10.2011 13:33:16
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Re: Kritika - diakritika?
Milý Přemysle, možná je to trochu paradox, ale Vaše komentáře jsou spíše uznáním kvality. Jestliže totiž ani tak "horlivý" kritik jako jste Vy nemá k obsahu knihy žádnou konkrétní připomínku a omezuje se na výkřiky typu "kniha je k ničemu" a "diakritiku v názvech souborů používají sekretářky", něco to znamená.
Čas:14.10.2011 16:23:19
Od:David Apltauer
Předmět:Re: Re: Re: Kritika - diakritika?
Předpokládám, že kritiku berete jako věc pozitivní. Zmíním tedy věc, na kterou jsem při náhodném průletu narazil u otázek a odpovědí v kapitole pokročilé vlastnosti. Jak praví pan Pecinovský - V Javě se dá psát s diakritikou. Takže když už česky, tak česky. A pokud je to možné, raději anglicky. Program vypadá skutečně nejednotně, když se míchají anglická slova z knihoven (a i samotného jazyka), a ještě hůře, když se míchají anglické konvence. Pak vznikají v věci jako getRozmer(). Dále bych raději napsal MAXIMAL_SPEED než MAX_SPEED, ale předpokládám, že v tomto si budete stát za svým.
Čas:14.10.2011 19:53:01
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Re: Re: Re: Kritika - diakritika?
Používat diakritiku v identifikátorech je podle mého názoru nevhodné. A myslím, že je to i konsensus mezi javovskými programátory. Že bych v jednom identifikátoru zkombinoval české a anglické slovo si nejsem vědom (identifikátorům jako je getRozmer se snažím vyhýbat). Pokud máte na mysli MAX_RYCHLOST, tak to není ten případ. MAX se mi zdá dostatečně výstižné a na rozdíl od MAXIMAL "less verbose". Totéž si patrně mysleli i autoři Javy, když pro pojmenování konstanty ve třídě Thread zvolili MAX_PRIORITY. Jinak díky za komentáře.
Čas:14.10.2011 21:30:14
Od:David Apltauer
Předmět:Re: Re: Re: Re: Re: Kritika - diakritika?
Při používání diakritiky se vychází z toho, že češtinu člověk používá jenom na začátku učení se, později stejně přejde k angličtině. Název metody "getRozmer" snadno vznikne například při používání JPA entity s přislušnou vlastností. Ale i kdyby ne, stejně je každý "český" kód obklopen angličtinou. Je otázka, zda je "max" vžitou a neškodnou zkratkou typu "i" a "j" v cyklu, nebo je to zbytečné a nevhodné zkracování typu "init". Snaha být "less verbose" vede na nepřehlednost kódu a názvy typu "strcmp" pro porovnání řetězců.
Čas:2.10.2011 22:08:56
Od:Lukáš Rypl
Předmět:Srovnani s Head First a strucny feedback
Zdravim pana Tronicka, v prvaku na FELu jsem Vas mel na cviceni z programovani, tenkrat jeste v Pascalu :) Jsem moc rad, ze se snazite do vyuky programovani vtahnout trochu lepsi pristup a obzvlaste me potesila zminka o Head First serii. Inspirace je zjevna, ale to prosim neberte nejak zle, myslim ze to je spravne. Knihu jsem jen tak rychle prolistoval, takze jen strucne par dojmu: - pouziti prikladu, dialogu a obrazku je super, jak v Head First - prijde mi to jako vyuka syntaxe jazyka a ne programovani v jave - usuzuji tak treba podle toho, ze povidani o tridach je v predposledni kapitole a tam jak znamo skoro nikdo nedocte :) - priklady se mi nespoustely - mozna je to linuxem Dam to otestovat jednomu velice peclivemu cloveku, ktery se i pres svuj pokrocily vek snazi naucit javu (pred tim delal v C, Pascalu a Fortranu). On se zatim nechytl ani na jedne ceske ucebnici javy, tak jsem zvedavy, co rekne na Vas material. LR.
Čas:2.10.2011 22:57:25
Od:milos
Předmět:Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Smutné je, že se učí syntaxe jazyka a ne způsob myšlení. Za léta se to moc nezměnilo. Ale slyšel jsem o školách, kde se fakt učí programovat.
Čas:3.10.2011 8:20:36
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Souhlasím, že kniha je hlavně o syntaxi. Ale já jsem se ani nesnažil, aby to byla učebnice algoritmů. Výuka algoritmů na toto samozřejmě navazuje. Začátek (první semestr) je ovšem hlavně o syntaxi. Jinak o tom, čím by měla výuka programování začínat, se mezi učiteli diskutuje téměř neustále. Když jsem před lety začínal na katedře počítačů, byla tam snaha učit od prvního semestru algoritmizaci (tj. algoritmický přístup k problému) na úkor výuky syntaxe. Někteří později dokonce navrhovali (ale možná jen žertem) učit programování na abstraktní úrovni bez programovacího jazyka. Skončilo to ovšem fiaskem, protože se přišlo na to, že učit programování bez programovacího jazyka jednoduše neumíme (nemám na mysli nikoho konkrétního; "my" zde zastupuje lidstvo). Výuka programování je vždy svázána s programovacím jazykem. Ten jazyk může být hodně abstraktní, nemusí pro něj existovat žádný překladač, ale musí tam být. Např. vývojové diagramy jsou jen jiným zápisem příkazů programovacího jazyka. A jakou přináší výhodu učit programování pomocí vývojových diagramů oproti výuce v reálném programovacím jazyce? Vždyť z vývojového diagramu dostanete zápis v programovacím jazyce mechanickým přepsáním. Přitom podstatnou nevýhodou vývojových diagramů je, že program nemůžete vyzkoušet. Takže jsme se vrátili k tomu, že se začíná syntaxí programovacího jazyka (mimochodem, syntaxi vývojových diagramů se také musíte naučit, i když uznávám, že je mnohem jednodušší) a na ní navazuje výuka "algoritmizace". Pak se také přišlo na to, že vlastně pořádně neumíme (opět mám na mysli lidstvo, ne nikoho z nás) učit ani algoritmizaci, jakožto postup syntézy algoritmů. A tak jsme zůstali u starého modelu: učilo se pár základních algoritmů jako např. řazení a binární vyhledávání. A závěr? Programování se na FEL i na FIT učilo a učí a lidé, kteří jsou za výuku zodpovědní vždy přemýšleli a jistě budou přemýšlet i v budoucnu, zda by to nedalo učit lépe. A to, zda jsou v mé učebnici algoritmy nebo ne na tom nemůže nic změnit. A pokud jde o moji učebnici, tak algoritmy tam nejsou jednoduše z toho důvodu, že považuji za rozumné naučit se nejprve syntaxi (ne nutně kompletní, ale určitá znalost syntaxe nutná je), abychom mohli algoritmy dostatečně exaktně popsat a pak teprve pokračovat výukou algoritmů.
Čas:4.10.2011 1:42:03
Od:David Apltauer
Předmět:Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Co se týče bývalého bakalářského oboru Výpočetní technika na Fakultě elektrotechnické, tak téměř žádné učení programování za ty tři roky neproběhlo. Učení algoritmů rozhodně nepovažuji za učení programování. Vždy výuka probíhala způsobem - tady je jazyk, napiš v něm to a to. Máš to? Dělá to to, co má? Tak tady máš zápočet a už mi dej pokoj. O nějakém postupu v návrhu aplikací a diskusi možností nemohla být řeč. Pak se cvičící Javy diví, co mu to žáci nosí za semestrální práce, komentuje je, že je to céčkovské a nakonec se spolu s žákem zasmějí, že je to prasárna. Především mě zklamala absence jakékoliv výuky objektového programování, zvláště s ohledem na to, že jako hlavní výukový jazyk je použita Java.
Čas:4.10.2011 7:39:45
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Škoda, že jste nenapsal, jak si "učení programování" představujete. Jinak protože jsem v prváku několik let učil, tak vím, že VŽDY byla snaha hodnotit nejenom funkčnost, ale i to, jak je program napsaný. A semestrálka ve druhém semestru musela být objektová. Je pravda, že se objektovému přístupu nevěnovalo moc času, nicméně studenti si mohli zapsat volitelný předmět Objektové programování, který byl jen o tomto. V nových programech se to jmenuje Objektové modelování a je to povinné. Pokud jde o postup v návrhu aplikací, tak toto je náplní předmětů Softwarové inženýrství 1 a 2.
Čas:4.10.2011 14:29:31
Od:David
Předmět:Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Taky jsem absolvoval FEL a musim rict ze "Objektove programovani" ve smalltalku bylo hodne mimo a myslim ze spouste lidem nic neprineslo. Softwarove inzenyrstvi s architekturou aplikace taky nemelo moc spolecneho, spise to byl proces softwaroveho vyvoje a balast okolo. Jedno z mala prinosnych na FELu povazuji predmet Problémy a algoritmy s panem Fiserem, to bylo super. Jeste byla dobra semestralka na prekladace. Me by se libila cviceni, kde by se podrobne braly design patterny - to se bralo mozna jen nekde na prednasce.
Čas:5.10.2011 0:49:22
Od:David Apltauer
Předmět:Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Jak bych si představoval učení programování jsem už naznačil objektovým programováním. Představoval bych si, že mi někdo jasně řekne - drž délku metody do dvaceti řádků, dělej jednotkové testy, pojmenuj proměnné, metody a třídy intutivně (contract by name), udržuj malé, jasně zaměřené třídy, že mě varuje před předčasnou optimalizací, zdůrazní čitelnost kódu a tak dále. Jednoduše podělí se se mnou o to, jak se vlastně v tom jazyce, jehož syntaxi mi laskavě prozdradil, programuje. Skoro bych si myslel, že si učitelé cení svého know-how natolik, že je nechtějí jen tak někomu během pár hodin prozradit. Ovšem zdá se, že přinejmenším někteří z nich sami tyto věci neovládají. Svědčí o tom některé zdrojové kódy, se kterými jsem byl nucem pracovat. Pokaždé to byla ukázka nedodržení nejrůznějších konvencí a best practices. Snad teď nebudu křivdit, osobní zkušenost nemám, ale podle úkolů, které řeší kamarád, je prototypem učitele kódování a ne programování pan Bloch. Žáci u něj neumějí pomalu zavolat funkci a nevědí, jak se pracuje s ukazateli, ale mají za úkol implementovat hledání nejdelších opakujících se podřetězců, které musí proběhnout v časovém limitu. Snad mi jako člověk zevnitř prozradíte, jaký to má smysl.
Čas:5.10.2011 7:56:50
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Máte pravdu, že tyto věci by se učit měly a já jsem přesvědčen, že se učí. Možná se to dost nezdůrazňuje, ale téměř jistě se o tom mluví. Ono to, že studenti vidí na cvičení správně napsaný kód, je pro ně mnohdy větším přínosem, než jim tyto zásady sdělovat ústně.
Čas:11.10.2011 23:16:56
Od:milos
Předmět:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Uz pri popisu konstrukci jazyka se mohou vytvářet správné návyky. Já, když vidím cizí kód, tak obdivuju, jak je vše přehledné, elegantní, rozdrobené do malých objektů a metod, jak se zachovává jen jedna odpovědnost třídy. Je fakt, že v javě dělám spíš jako hobby a mám málo praxe.
Čas:5.10.2011 1:01:06
Od:David Apltauer
Předmět:Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Píšete, že si studenti mohli zapsat volitelný předmět. Mně se to bohužel přes snahu nepovedlo. Každopádně objektové programování nevidím jako věc, která by měla být mezi volitelnými předměty. Softwarové inženýrství je důvod, proč jsem napsal "téměř žádné učení" a ne "žádné učení". I když pocity byly rozporuplné.
Čas:3.10.2011 7:58:12
Od:Ondrej Medek
Předmět:Root.cz knihy
Ahoj, skvělý počin. Tvoje kniha by se hodila i do tohoto seznamu: http://www.root.cz/knihy/oddeleni/vyvoj-a-knihy-pro-vyvojare/
Čas:3.10.2011 14:44:49
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Root.cz knihy
Dobrý nápad. Hned jsem ji tam přihlásil. Tak snad do toho klubu neberou jen PDF.
Čas:24.9.2015 21:31:33
Od:Pavel
Předmět:Re: Root.cz knihy
Nejen to, ale byly by dobré zakomponovat do učebnice třeba i základy algoritmů, něco podobného co je na http://www.algoritmy.net/article/1240/Algoritmus
Čas:3.10.2011 9:30:55
Od:Tomáš Záluský
Předmět:+1
Taky bych rád ocenil vydání knížky. Ani ne tak pro sebe (po 10 letech programování v Javě už většinu znám), jako spíš pro začínající. Sám bych si taky rád našel čas a prioritu psát články na blog, ale nějak to nejde, i když témat je spousta. O to víc si vážím, když se to daří někomu jinému, a mrzí mě, když to někdo odsoudí jako k ničemu jen kvůli technickým problémům s diakritikou.
Čas:3.10.2011 22:48:02
Od:M
Předmět:Kniha není k ničemu
ale ty zmršené české názvy souborů co mi winrar vyplivnul jsem si musle ručně jeden po druhém opravit
Čas:3.10.2011 23:08:39
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Kniha není k ničemu
Pokud si zip stáhnete znovu, tak to budete mít bez českých znaků v názvech souborů.
Čas:4.10.2011 11:37:59
Od:Milan
Předmět:Výuka na FEL
Já myslím, že názvy souborů s diakritikou nejsou až tak velkým problémem a každý si to může opravit sám. Dost se zaujala debata, jak se co učí. Já si vzpomínám ještě na přednášky doc. Jelínka, to byla síla (pak šel dělat proděkana!), cvičení mi nic taky nedala a v podstatě všechno, co umím dnes, jsem se naučil úplně sám. Já jsem si na FEL ČVUT říkal, k čemu tam tyhle předměty vlastně jsou? Snad k tomu, aby si víc lidí vydělalo peníze, protože se jinde neuživí? Cvičícího Troníčka neznám, jen podle jména ze školy, ale za tuhle knihu mu děkuji.
Čas:9.10.2011 20:01:06
Od:tečka
Předmět:Učebnice?
Představte si, že to bude číst úplný neználek. Nechci to dílo nějak znevažovat, ale toto teda není _učebnice_.
Čas:17.10.2011 12:39:01
Od:nemo
Předmět:Re: Učebnice?
Ja teda som uplny začiatočnik, ktory sa prave teraz zaujima o programovanie v JAVE. Nasiel som tuto knihu (tuto stranku) cez google a idem sa na to mrknut ake zlozite to pre mna bude. Som zvedavy no.
Čas:22.2.2012 0:57:19
Od:Pochybovač
Předmět:Zelené pozadí
Znám HTML, CSS. Hledám materiály o Javě, ale tady asi ne. Dát křiklavě zelené pozadí na webovou stránku svědčí o neúctě ke čtenářovi. Umím si to vypnout, ale ...
Čas:25.3.2013 14:36:59
Od:Raduz
Předmět:Nefunkcnost cviceni
Dobry den prajem, bolo by mozne opravit resp. obnovit (zaktualizovat) funkcnost interaktivnych cviceni. Ucebnica sa mi velmi paci, ale bohuzial si nemozem overit, ci spravne chapem jej vyklad na ulohach. Dakujem za odpoved.
Čas:30.5.2013 2:43:06
Od:Ray
Předmět:výuka javy
Začínám se učit Javu, je tu někdo na stejné úrovni se stejným cílem? :)
Čas:2.9.2013 13:28:16
Od:Tomáš
Předmět:Re: výuka javy
Ahoj, koukni na můj blog...také se snažím pochopit a naučit Javu, ale částečně i odvozený Dalvik pro vývoj na Android a něco málo z C++...prostě objektově jak to jen nejlíp jde ;-)
Čas:2.9.2013 13:28:17
Od:Tomáš
Předmět:Re: výuka javy
Ahoj, koukni na můj blog...také se snažím pochopit a naučit Javu, ale částečně i odvozený Dalvik pro vývoj na Android a něco málo z C++...prostě objektově jak to jen nejlíp jde ;-)
Čas:2.9.2013 13:29:11
Od:Tomáš
Předmět:Re: Re: výuka javy
tomasmanhal.cz ;-)
Čas:16.6.2013 19:20:53
Od:DeSmo
Předmět:Cvičení
Mám také problém s cvičeními - nejde mi je vůbec spustit.
Čas:9.7.2013 9:54:23
Od:Zdeněk Troníček
Předmět:Re: Cvičení
Díky za zprávu. Taky mi to nejde a protože to nevypisuje žádnou chybu, tak ani nevím proč. Předělám to, ale bude to chvilku trvat.
Čas:17.10.2013 13:54:47
Od:Pavel Sedlák
Předmět:Tahle praktická ukázka od Javy dost odrazuje
Cvičení dosud nefungují. Zlatý C-jazyk, ten se aspoň netváří že chce spasit svět od nekompatibility.
Čas:4.6.2014 23:49:04
Od:Matej
Předmět:Re: Re: Cvičení
Ak sa môžem spýtať, kedy to bude prerobené
Čas:20.2.2015 11:45:44
Od:Pavel
Předmět:Cvičení
Učebnice moc pěkná ale ta cvičení bych chtěl nějak rozchodit. Je nějaké řešení, jak se podívat na zadání příkladů? Možná jej zveřejnit alespoň v textové podobě? děkuji
Čas:27.5.2017 14:45:00
Od:Michal
Předmět:úlohy
Dobrý den, úlohy se nespouští, update nezabral... Poradíte prosím?emp7 (Java is required to run JavaFX applications. You will now be redirected to a Java update site to get the latest version)
Diskuzní příspěvky
ruups diakritika
Zdeněk Troníček   Re: diakritika
premma   Re: Re: diakritika
titan   Re: diakritika
ruups   Re: Re: diakritika
Zdeněk Troníček   Re: Re: Re: diakritika
BandiOl   Kritika - diakritika?
premma   Re: Kritika - diakritika?
Zdeněk Troníček   Re: Re: Kritika - diakritika?
Zdeněk Troníček   Re: Re: Kritika - diakritika?
David Apltauer   Re: Re: Re: Kritika - diakritika?
Zdeněk Troníček   Re: Re: Re: Re: Kritika - diakritika?
David Apltauer   Re: Re: Re: Re: Re: Kritika - diakritika?
Lukáš Rypl Srovnani s Head First a strucny feedback
milos   Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Zdeněk Troníček   Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
David Apltauer   Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny feedback
Zdeněk Troníček   Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny ...
David   Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny ...
David Apltauer   Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny ...
Zdeněk Troníček   Re: Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny ...
milos   Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a ...
David Apltauer   Re: Re: Re: Re: Re: Srovnani s Head First a strucny ...
Ondrej Medek Root.cz knihy
Zdeněk Troníček   Re: Root.cz knihy
Pavel   Re: Root.cz knihy
Tomáš Záluský +1
M Kniha není k ničemu
Zdeněk Troníček   Re: Kniha není k ničemu
Milan Výuka na FEL
tečka Učebnice?
nemo   Re: Učebnice?
Pochybovač Zelené pozadí
Raduz Nefunkcnost cviceni
Ray výuka javy
Tomáš   Re: výuka javy
Tomáš   Re: výuka javy
Tomáš   Re: Re: výuka javy
DeSmo Cvičení
Zdeněk Troníček   Re: Cvičení
Pavel Sedlák   Tahle praktická ukázka od Javy dost odrazuje
Matej   Re: Re: Cvičení
Pavel Cvičení
Michal úlohy